Fördömd frihet.

Think how refreshing it would be to have absolutely no power over what happened, how you would feel no guilt at what you were forced to do? Have you never dreamed of being an object of passion and lust? The pain is not necessarily the point. It is the potential, the anticipation. Imagine being bound, hands together over your head, feet spread wide apart. Blindfolded you would not now whether to expect a caress, the touch of a whip, or even to be entered. How long could your mind and body take the torment?

Fram till förra årsskiftet var BDSM sjukdomsklassat i svensk lagstiftning. Åsikterna om att det skulle vara en perversion och allt annat hemskt hänger inte helt oväntat kvar här och där. Det får en att börja fundera över vilken tänkbart omstörtande potential som kan finnas i dylika sexuella praktiker. Vilka positioner hotas om de ges giltig status i samhället?

Think of the intimacy that can come from trusting another to do no harm when you are so tempting in your helplessness.

Vad är frihet? Vad är intimitet? En annan vanlig myt om BDSM är att det skulle vara synonymt med misshandel och tvång. BDSM utspelar sig mellan samtyckande vuxna och ska inte förväxlas med övergrepp över huvud taget. Kanske är det vårt liberala människoideal om den fria oberoende individen som hamnar i gungning när någon frivilligt går in i rollen som den underkastade. Det självinitierade, aktiva deltagandet smälter ihop med lydnaden under en överordnad part och skapar en i normativa ögon instabil subjektsposition. Den sexuella situationen och maktspelen hamnar i förgrunden, vilket kan skapa tumult i den invanda hierarkin av sexuella akter där framförallt penetration premieras. Ideal och normer kan ruckas.

Det här är inte menat som en idealisering av alla sexuella praktiker som innehåller bondage & discipline, dominance/submission och eller sado/maschism – det är ett försök att kika mot den subversiva potentialen som kan finnas i utövandet. De heterosexuella rollerna som över- och underordnad är så samhälleligt inhamrade i oss att feministisk medvetenhet knappast är tillräckligt för att smita undan. Det kan lätt börja osa självbegränsande moraliseringar – det finns en risk för att de skambelagda områderna bara inverteras: att det blir förenat med förtrycksutövande om man som man tänder på att dominera eller som kvinna finner njutning i sexuell underkastelse. En öppnare mentalitet kring hyperboliska utövanden av roller och positioner skulle kunna tjäna feministiska syften och möjliggöra ett sätt att prata om sexuella begär som inte uteslutande bottnar i idealet av den oberoende individen.

She had always rationalised it, thinking it was her way of controlling her fears of being out of control, but the power of the fantasy was strong.

Butler: ”Önskan att ge sig in i sexuella relationer som kan ge upphov till socialt fördömande kan förstås på många olika sätt, men det kan inte betvivlas att sociala normer påverkar fantasin. Givetvis verkar normen inte alltid på samma sätt: det kan vara så att man åstundar den sexuella praktiken just på grund av skymfen den utlovar. […] Sålunda strukturerar normen fantasin, men styr den inte; fantasin använder normen, men skapar den inte. ” (Konkurrerande universaliteter, Könet brinner!)

Skam är ett problem. Nej, egentligen är inte skam ett problem i sig, det är först när den hindrar oss från att känna eller uttrycka eller göra vissa saker som skammen blir problematisk. Skammen i sig är ett gränsområde, en extra vaksamhet inför sin subjektskonstitution och trovärdighet, osäkerhet inför omgivningens mottagande, ett område där cementerade betydelser kan luckras upp och bli mer rörliga.

”Fler än du anar tänder på skam och förnedring, kanske gör du också det. Det handlar inte om att vilja bli förnedrad på riktigt, utan snarare om att man tänder på en känsla av skam eller förnedring, att bli förnedrad eller förnedra någon annan och få henne att skämmas, under kontrollerade former.” (Stora sexboken för tjejer som har sex med tjejer, Delilah och Flodman)

Skamlös betyder ”som inte känner skam trots att det vore påkallat”. Utan-skam är alltså ett invektiv. Man ska skämmas, man skäms, men var sitter skammen, varför är det så svårt att hantera den medvetet? Är skammen i sig nyckeln till det utestängda, förbjudna, annorlunda? Om man kunde förena sig med skammen… kliva in i gränssnittet mellan det blossande innersta och dess fölbenta försök till uttryck inom rådande diskurs. För detta krävs ett erkännande men inte sörjande av begränsningarna. Att blanda upp sig själv med sina spärrrar, att agera ut dem i samspel med andra. Istället för att låta skammen vara en vägg emellan begär och praktik; en sannare bild; ett sammelsurium av förakt och andakt.

”Bdsm handlar för de flesta om både känslor och upplevelser och om hur det känns i kroppen rent fysiskt. Huvudet och kroppen hänger ihop och humör, stämningar och förväntningar påverkar känslan i kroppen, och det som händer med kroppen påverkar upplevelsen och känslorna. Vissa delar av bdsm handlar mest om kroppen, andra mest om hjärnan. Andra kan fungera lika bra för hjärnan som för kroppen.” (Stora sexboken)

”Det är inte bara inordnandet av en samling egenskaper i kategorin kön som är tvivelaktigt, utan också själva urvalet av de fysiska ‘dragen’. Att penis, vagina, bröst och så vidare kallas könsdelar innebär både att den erogena kroppen inskränks till dessa delar och att kroppen som helhet fragmenteras. Den ‘enhet’ som påtvingas kroppen genom kategorin kön är i själva verket en splittring, en fragmentering och uppdelning samt en minskning av det erogena området.” (Genustrubbel, Butler)

BDSM kan vara erkännandet av och agerandet inom en medvetenhet om att våra kroppar är fragmentariska, våra identiteter godtyckliga och rörliga, våra möjligheter att njuta mångfasetterade och fulla av motsättningar och blandade känslor. BDSM kan vara ett sätt att avväpna idealet om de frigjorda subjekten – ett sätt att visa att den sortens ”frigjordhet” som det propageras för i medierna kanske bara är ännu en stel form för att normera våra begär. Medvetet stiliserade roller, egna regler och blandade njutningar erbjuder oss en annan utgångspunkt att betrakta den naturaliserade ”helheten” ifrån; en helhet som kanske i själva verket stympar oss.

*

Jag tänkte skriva om ogiltigförklarade intressanta litterära praktiker i samma svep, men insåg ungefär halvvägs att glappet däremellan var för stort. Om jag inte ville ge mig in på en tematisk diskussion – märkligt att de Sade fortfarande kan väcka upprörd uppståndelse – och det ville jag inte. Anklagelserna som försöker hålla formprövande litteratur på mattan handlar sällan om perversioner och övergrepp (även om det sker, det också); en sådan anklagelse kan alldeles för lätt vändas till den inom litteraturvärlden hemskt statusbetingade positionen som radikal outsider. Nej, istället verkar det mest skambelagda för poesi vara tråkighet. Ser fram emot att frossa i det framöver.

*

Novellen som citeras i inlägget finns att läsa på http://www.literotica.com/stories/showstory.php?id=332080.

Annonser

One thought on “Fördömd frihet.

  1. Leo skriver:

    Det finns en fortsättning, en vändning av det här som leder till mörkare rum.

    Det är det här med subjektet.
    The Subject.

    Subjekt.
    Subject.

    Objekt.
    Object.

    Att vara objekt.
    Being an object (of).

    Att vara subjekt.
    Being a subject (of).

    Att bli tvingad. Att bli kväst.
    Being subjected.

    Att motsätta sig.
    To object.

    Att vara underlydande.
    Being a subject.

    Är den frivilliga, totala uppgivandet av kroppen subjektet triumf över nödvändigheten? Jag tror det kan vara så. Kan. Det är inte tvånget, underkastelsen som gör det utan subjektets upplösning i en situation där hon inte har något val än att användas (sig) som subject matter.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: