Debutantpresentation

I december ägnade jag ett inlägg åt att diskutera några av vårens debutantporträtt under rubriken I bästa fall skittråkigt? Det var strax innan jag fick mitt eget manus antaget. Nu har jag också insett vilken sjukt omöjlig genre de där ”hej, jag har skrivit en bok”-texterna utgör. Men eftersom min första roman kommer ut på Modernista i höst har jag gjort ett försök. Ni som inte prenumererar på Svensk Bokhandel och kan läsa den i katalogen får gärna skumma och döma här nedan.

 

* * *

 

Det påminner om upplevelsen av att inte längre kunna nå en person man står riktigt nära. Så intimt men så ensamt. Att ha förlorat någon som dröjer kvar, som fortsätter att växa och röra sig inom en. Du kan känna hur författaren snuddar vid ditt innersta. Mellan oss står objektet, boken. Den kopplar ihop oss och isolerar oss. Spelar på ditt känsloregister, utan att du kan röra mig mer än såhär.

I arbetet med Tillhör Lyra Ekström Lindbäck intresserade jag mig mycket för BDSM. Framförallt D/s, dominance and submission, dominans och underkastelse. Den ömsesidiga viljan att njuta av en ojämn maktfördelning. Skulle man kunna göra något sådant i, som, genom litteratur?

Läsaren kan inte ändra på boken. Utan möjlighet att påverka relationen ställer du din föreställningsförmåga til förfogande för författarens visioner. Du öppnar det orörliga, oföränderliga föremålet, släpper kontrollen och ger dig hän. Utan att ens behöva välja perspektiv — jag gör det, jag riktar dina sinnen och du kan lättat uppgå i mina skildringar.

I vissa dominansrelationer bär den underkastade ett collar. Ofta är det ett svart läderhalsband med en metallögla, men det kan också vara ett mer subtilt halsband, till exempel en smal silverkedja. Något man har för att symbolisera sin tillhörighet. Ibland finns det en inskription som anger ägarens namn. Tillhör Lyra Ekström Lindbäck, kanske. Ett symboliskt föremål som jag härmed överlämnar till dig.

Min första bok handlar om dominansrelationen mellan författare och läsare. Om att genomtränga och använda dig. Njutningen i vår förening och begränsningarna för vår relation. Jag kan redan känna det. Hur din uppmärksamhet fästs som en protes till min självreflexion.

Du har sökt upp mig alldeles frivilligt. Ta boken i dina händer, så kan vi börja leka. Det finns så mycket jag tänker göra med dig.

2 thoughts on “Debutantpresentation

  1. pedram skriver:

    ja, det var ju bra mycket roligare än man är van vid att se. fan vad kul att det kommer en bok redan! ser verkligen fram emot att läsa någonting längre, och temat är så viktigt viktigt & bra. tack för att du skänker mig hopp, och får mig att känna att litteraturen är på väg någonstans. eller det är den ju alltid men jag menar såklart åt ett väldigt bra håll!

  2. utrymme skriver:

    fan vad roligt att höra. tack!

Kommentera

