Bostad i Stockholm

Stuga 15m2 med kokvrå uthyres till kvinnlig student i utbyte mot hjälp att hämta barn i skola samt skjutsa till aktiviteter ett par eftermiddagar dagar i veckan. Stugan ligger i Danderyd.

Det här är en text om bostadsbristen i Stockholm.

Vi ber alltså alla er om HJÄLP. Vi behöver en lägenhet, minst en trea varsomhelst i Stockholm och allt är av intresse. vore fantastiskt om ni visste någon som hyr ut. Kortare kontrakt eller längre.

Texten handlar om ”jag söker bostad”-eventen på Facebook. Om tveksamma annonser på Blocket. Om vansinniga priser och degraderande levnadsvillkor.

Jag ska flytta till Stockholm och som för alla andra innebär ju det problem att hitta boende. Därför undrar jag nu om ni har lust att hålla era ögon och öron öppna efter vad som helst som går att ställa en säng i. Det kan vara rum, hus, lägenhet eller garderob. Enda kravet är att en säng får plats. Skulle vara väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Texten gör ett försök att sammanföra olika autentiska språkelement för att visa på den uppgivenhet och desperation som sprider sig i samhällsklimatet. Som får min generation att förtvivla, ge upp, flytta härifrån. Som får oss att känna oss överflödiga och illegitima. Som ger rika människor en möjlighet att profitera på vår panik.

Jag söker en ensamstående och skötsam tjej utan barn och som kan flytta in så snart hon kan, då den som bor här nu gör det tillfälligt. Du skall helst disponera mycket dagtid då jag som egenföretagare behöver mycket hjälp med datatjänster och försäljning. Hyran kan då bli låg.

Jag försöker skriva en text som förklarar varför så många av oss har slutat drömma. Har slutat att prata om våra drömmar. Slutat föreställa oss en framtid i den här staden eller någon annan stans. En del av förklaringen finns förstås i bristen på arbete. Men jag tror att den största anledningen till att Stockholm känns alltmer stängt och ovälkommet är att vi helt enkelt inte kan hitta någon anständig, långsiktig, egen plats att bo på.

Skriv ett kort mejl om dig som person och bifoga gärna foto, så man får en helhetsbild av dig. Gärna en mogen, social, lättsam och trevlig tjej. Hyran är: En vecka 3500, två veckor 5500, tre veckor 7500, fyra veckor 9500 och betalas i förskott för hela perioden.

Det handlar om värdighet. Om att inte ge upp sin värdighet. Om vi ger upp vår värdighet är vi förlorade. Men det handlar också om att ha råd. Hyran och SL-kortet äter upp nästan hela studielånet.

Söker endast tjejer. Kan även uthyras till två. Rules: Non smokers and no pets. Friends are not allowed to stay over. rum uthyres som del i bostad (inneboende) till en skötsam tjej…hyran ingår..el och internet och till gång till kök och badrum…. själv är en kille

Situationen på bostadsmarknaden slår hårdast mot kulturarbetare. Mot unga, oetablerade, studerande kulturarbetare. Vi vill vara där scenen finns. Där staden finns. Att flytta ut till landsbygd eller småstad är för de flesta inte något alternativ.

Som alla vet så är bostadsbristen i Stockholm väldigt stor och jag är tacksam för alla hjälp jag kan få. Allt ifrån tips till konkreta erbjudanden. Om ni hör, ser eller vet någonting hör av er till någon av oss. Vi blir jätteglada och vi lovar er massor av bullar som tack! All kärlek!

Situationen på bostadsmarkanden slår hårdast mot HBT-personer. Mot unga, studerande HBT-personer som av olika anledningar inte bor lika friktionsfritt hos sina föräldrar som heteropersoner. Vi vill vara där våra sammanhang finns. Där staden finns. Att flytta ut till landsbygd eller småstad är för de flesta ett alternativ som innebär — som bäst — osynliggörande och ensamhet. Som sämst hatbrott och våld.

ett rum uthyrs till ett lugn, skötsam, rökfri och djurfri tjej med fast anställning eller studerande. Uthyres endast under v.29-v.31. OBS kostnad: 1000 kr/DYGN alternativt 6000 kr/vecka. Ej prutbart.

Du ska vara pålitlig, ordentlig, lugn och ärlig. Du måste känna dig okej med att umgås med dina vänner på annan plats än här hos oss. 20 000 kr/mån 2 rum

För att inte tala om personer med betalningsanmärkningar. Personer med funktionsnedsättningar. Personer som saknar kontaktnät i Stockholm och personer med missbruksproblem. Alla utsatta grupper i samhället blir mer utsatta. Alla vilsna och fattiga och knäckta människor i Stockholm blir mer vilsna och fattiga och knäckta.

Lägenheten är på sammanlagt 5 rok och ca 110 kvm och representativt möblerad och med 2 ingångar å 2 wc, varav ett med jacuzzi och tvättmaskin. Lägenheten går därmed att dela av så vi kan vara privata i var sin del om vi vill. Du bor i ett mindre sovrum i ena delen med stor tv på väggen, litet skrivbord med byrå, 2 bokhyllor, garderob, osv, och egen ingång via köket och badrummet med wc vid serveringsrummet. Stor matsal, stort v-rum med stor musikanläggning, kontor med data, tv-rum med platt-tv på 44 tum, öppen spis, att använda och för dig själv när jag är borta eller i mitt hus i skärgården. Detta måste vara attraktivt då en dylik lägenhet kostar ca 20´per mån. Jag är 45 år och ensamstående och arbetar i eget bolag som mäklare. Om du är duktig på bildhantering och har intresse för fastigheter och ekonomi kan du få jobba extra som mäklarassistent. Det finns stora provisionsintäkter i den nisch jag arbetar i och då för dig att tjäna. Om du även kan hjälpa till med lite hushållsarbete, då jag inte alltid hinner med det, kan hyran mycket låg. Du får gärna röka eftersom jag gör det vid tex fest.

Det här är en text om bostadbristen i Stockholm. Den föreslår inga lösningar eftersom den inte har medel för några lösningar. Den vet att vi inte har en chans om inte de med pengar och inflytande börjar lyssna på oss. Den vet att vi nästan genast skulle bli utkastade och förnedrade om vi försökte ockupera.

ja, trodde det skulle vara tricky att hitta något bra i sthlm, men inte såhär svårt. fortfarande mkt tacksam för tips och rykten! tyvärr letar folk mest boende just nu och inte tvärtom. det bästa är att själv lägga ut en annons om dig på blocket. det brukar funka bäst för folk. Om någon snäll själ har tips på lägenhet, har en kompis eller kanske själv vill hyra ut från augusti/september så säg till! Alla tips uppskattas! TACK!!!!

Men texten handlar inte heller om att ge upp. Texten vägrar bli kvar i den modfällda konsensus som får oss att dra på munnen och rycka på axlarna åt bostadsbristen. Säga att det är som det är. Texten vill få oss att reagera mera. Den är ett försök till att öppna ett samtal.

Du: Är en STOR KATTVÄN, har 4 sociala katter. Och är en tjej som är rökfri, självständig, renlig, empatisk och ödmjuk. Jag ska välja max 5 stycken för en kort intervju. Men bostadsbristen i Stockholm är som bekant helt störd, så om inget annat dyker upp så är det kanske ett alternativ? Fick detta tips på en gång bostaddirekt.se. En bostadskö man får betala till för att vara med. Jag behöver DIN hjälp att hitta en bostad i Stockholm fr.o.m september!

Om du betalar ockerhyra för din bostad kan du gå till Hyresnämnden. Jag har gjort det en gång, och jag fick rätt. Fick tillbaka nästan 40% av oskäligt höga hyresbetalningar som jag och en vän lade ut med under ett halvårs tid.

10 000 kr/mån. 2500 per vecka. 16 500 kr/mån. 18 000 kr/mån.

Hyresnämnden kan du också vända dig till om du vill hävda besittningsskydd. Läs mer på http://www.hyresnamnden.se/

Maila in uppgifter om dig med tel nr. Jag mailar tillbaks så du kan skicka CV med tel till referenser samt bilder på dig. Självklart kan du även ringa, till kl 24 om det passar , då jag sitter uppe väldigt länge vid TV:en eller datan. Vad jag kräver: Att du är en tjej/kvinna, renlig av dig, inte en party princessa hos mig i denna lägenhet, att du är trevlig och ett plus i kanten om du gillar/tål hundar när de två jag har kommer på besök ibland.

Om du är intresserad får du gärna skicka ett mail och berätta lite snabbt om dig själv och bifoga en bild. GIRL’s APPLICATION ACCEPTED ONLY.

Jag vet att det här inte räcker. Det räcker inte att sammanföra tillkämpat peppiga formuleringar på Facebook eller äckliga antydningar från Blocket-annonser. Det räcker inte att tipsa om Hyresnämnden eller att skriva korta meningar om hur uppgivna vi börjar bli. Men vad ska vi göra? Hur ska vi (åter-)få känslan av att vi är viktiga, legitima, visionära? VI ÄR EN DEL AV STADEN. Men hur ska vi kunna vara verksamma och levande här?

Vem vet det här kan bli givande för oss bägge. Välkommen på visning. Hej.

One thought on “Bostad i Stockholm

  1. M skriver:

    Bra sammanställning… borde trycka den i ansiktet på kommunpolitiker och giriga byggbolag

Kommentera

