The Natural Beauty of Sexes

”Yet something frightening lurks in the song of birds, precisely because it is not a song but obeys the spell in which it is enmeshed.”

Theodor W. Adorno, Aesthetic Theory, s. 65.

The natural beauty of sexes, eller natursköna kön, är ett begrepp som jag har skapat för att hitta en ny ingång till problemkomplexet kön. Med stöd i Theodor W. Adornos estetik, där konsten sägs kunna (indirekt) uttrycka den undanträngda naturen, diskuterar jag hur något hos kön alltid kommer att undgå våra försök att begreppsliggöra dem. Oavsett hur många identitetskategorier vi skapar finns det en annanhet, det som Camilla Flodin i sin Adornotolkning kallar för det naturskönas ”mer”, som vår upplysta förståelse inte kan fånga, oavsett om den är biologistisk eller socialkonstruktivistisk. Detta ”mer”, som jag i uppsatsen också diskuterar som the suffering of incommensurability, kan istället nalkas estetiskt. För att exemplifiera hur kön kan framträda estetiskt använder jag mig av Judith Butlers teori om subversiva kroppshandlingar och Virginia Woolfs roman Orlando. I dem återfinner jag vissa av de karaktäristika som Adorno pekar ut för konstens kritiska potential: paradoxikalitet, negativ utopiskhet och inkommensurabilitet.

Läs uppsatsen här: The Natural Beauty of Sexes

Kommentera

